Inkludering - Pedagogers syn på det inkluderande klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Elsa Lundström; Sara Eriksson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte var att belysa hur lågstadielärare ser på inkludering i klassrummet och vad det behövs för förutsättningar för att lyckas med inkluderande undervisning. Empiri samlades in genom kvalitativa intervjuer som ligger till grund för studiens analys, diskussion och slutsats.Utifrån resultatet visades ett tydligt mönster att lärare behöver bättre förutsättningar för att lyckas med ett inkluderande klassrum. Samtliga av informanterna visade sig även vara överens om att det är en svår uppgift att anpassa undervisningen så den passar alla elever eftersom de inte har tillräckligt med resurser. Eftersom inkludering inte nämns i de svenska styrdokumenten bidrar detta till stor tolkningsfrihet bland lärare vilket leder till att det är svårt för lärare att arbeta fram ett fungerande inkluderande klassrum. Vissa av informanterna ansåg att det är svårt att nivåanpassa undervisningen så att den gynnar alla elever. Studien visade att informanterna såg positivt på begreppet inkludering och med rätt förutsättningar är ett fungerande inkluderande klassrum ett mål att sträva mot. Med denna studie är vår förhoppning att bidra med en tydligare syn över lärares uppfattningar om hur inkludering fungerar i verkligheten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)