Ett varumärkes plats i subkulturen : En studie om varumärket Obey, gatukonst och mode

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

Författare: Sarah Folcker; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie ligger i skärningspunkten mellan flera olika ämnen. Huvudsyftet är varumärket Obey och är avsedd att utreda hur varumärket samspelar med gatukonst, graffiti, subkultur inom graffiti och hip-hop, samtmode. Studien innehåller en bakgrund om graffitins historia och kultur, samt street art som i denna studie kallas för gatukonst. Fortsättningsvis har en presentation om mode, subkultur och varumärke presenterats i bakgrundskapitlet, samt en bakgrund omvarumärket Obey och Shepard Fariey, skaparen av just varumärket Obey. Studien visar hur Obey influerats från gatukulturen genom sina verk, samt hur varumärket kan kopplas till identitet tillsammans medmode. Det framgår också hur Obey tagit inspiration från gatukonstenoch hip-hop kulturen i och med att grundaren Shepard Fairey från början var gatukonstnär, innan han tog sitt sätt att uttrycka sig till en ny nivå, genom kläder.Detta har genomförts utifrån en kvalitativ litteraturstudie där det empiriska materialet varit viktigtför studiens analys och sammanfattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)