Utformning av användarutbildning vid implementering av ERP-system

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Enterprise resource planning (ERP) system används idag för att sammankoppla företags informationsflöden. Implementering av dessa system har över tid visat sig vara utmanande där bland annat utbildning utgör en viktig del i att detta arbete sker framgångsrikt. Med hjälp av en fallstudie har en mjukvaruleverantörs arbete med att utbilda kunder vid implementering av ERP-system studerats. Studien syftar till att kartlägga utbildningsprocessen för att undersöka hur utbildning i samband med systemimplementering kan utformas för att stötta kunders arbete med att nå sina målsättningar. Tre metoder för datainsamling har använts, samtliga med en kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med konsulter, konsultchef och kund. Dokumentgranskning har genomförts för att undersöka de utbildningsmaterial de idag erbjuder kunder och observation har använts för att ge insikt i hur ett utbildningstillfälle ser ut. Studien visar på kunskapsbrister hos kunder i den initiala fasen samt att det finns ett behov av att erbjuda ett interaktivt utbildningsmaterial och det behövs ett säkerställande av kunders kunskap innan driftstart. För att hantera detta föreslår resultatet en uppstart med hjälp av gamification och ett systematiskt sätt att tillhandahålla interaktivt utbildningsmaterial samt ett kunskapstest inför driftstart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)