Ekonomiska resursers påverkan på elevers prestationer - En jämförande studie av de svenska och finska skolsystemens resursallokering.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens titel: Ekonomiska resursers påverkan på elevers prestationer - En jämförande studie av de svenska och finska skolsystemens resursallokering. Datum: 11 januari 2016 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning, 15 HP Författare: Emil Blomberg, David Malmgren och Martin Rudolfsson Handledare: Peter W Jönsson Nyckelord: Resursallokering, kostnadseffektivitet, grundskolan, utbildning, jämförelse, Sverige, Finland. Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera den svenska grundskolans resursallokering i jämförelse med Finlands samt undersöka den svenska grundskolans kostnadseffektivitet. Metod: Uppsatsens ansats är deduktiv då den testar befintliga teorier mot ny empiri. Materialet består av sekundärdata från olika rapporter, artiklar samt litterära källor. Teoretisk referensram: Inledningsvis presenteras analysmodellen. Denna har modifierats för att bättre lämpas för vår undersökning av skolans ekonomiska faktorer. Därefter redogörs för tidigare forskning kring ämnet samt ett antal relevanta teoretiska begrepp. Empiri: Det empiriska materialet består av sekundärdata främst från internationella och svenska organisationer men även artiklar och litterära källor. Slutsats: Studien visar att ekonomiska resursers betydelse för grundskoleelevers prestationer är begränsad. Även allokeringen av resurserna hade ringa betydelse. Satsningar på lärare tycks vara den viktigaste faktorn för att förbättra elevernas prestationer. Studien visar även att Sveriges utgifter per elev i grundskolan överstiger Finlands. Trots detta presterar svenska elever undermåligt i internationella kunskapsundersökningar. Den svenska skolan kan därmed ej benämnas som kostnadseffektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)