Den nya dataskyddsförordningens påverkan på svenska folkhögskolor : Med fokus på konsekvensbedömning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur folkhögskolor i Sverige hanterar den nya dataskyddsförordningen (nedan nämnd som förordningen eller GDPR) och fokuset har legat på konsekvensbedömning avseende dataskydd. GDPR handlar till stor del om att stärka den personliga integriteten. Konsekvensbedömning avseende dataskydd är ett nytt krav för organisationer som hanterar personuppgifter. Konsekvensbedömning avseende dataskydd handlar om att förebygga hot och sårbarheter samt att göra riskanalyser. Detta gäller säkerheten kring den tekniska biten såsom system där personuppgifter hanteras men även den mänskliga faktorn. Tidigare studier visar att konsekvensbedömning har funnits med länge men konsekvensbedömning för personuppgifter har inte tidigare varit ett krav. Den här studien visar att vissa folkhögskolor är familjära med processen medan vissa inte har utfört en konsekvensbedömning alls. Den här studien visar även att kunskaperna kring hur den nya förordningen påverkar folkhögskolor förbättrades efter ett utbildande webbinarium. Metoden som använts för denna studie är en intervjustudie som innefattar intervjuer med nyckelpersoner på folkhögskolor i Sverige där dessa har haft olika roller för att få en så bred bild som möjligt. Folkhögskolorna har varit på olika stadier i införandet av förordningen men även många likheter har presenterats. För att få fram svar på forskningsfrågan har intervjuer med fem nyckelpersoner på fyra olika folkhögskolor genomförts. Resultaten kommer att analyseras genom en innehållsanalys och genom analysen kommer rapporten kunna presentera en bild av hur folkhögskolor arbetar med personuppgifter, vilka förändringar kring arbetet som har uppkommit men också vilka utmaningar det finns att implementera GDPR och konsekvensbedömning. Sammanfattningsvis så kom det fram att folkhögskolor är olika i arbetet med konsekvensbedömning. Vissa folkhögskolor prioriterar det medan andra inte arbetar alls med det. Ett specifikt svar på hur folkhögskolor påverkas av GDPR och konsekvensbedömning kan inte ges sedan varje folkhögskola är olika varandra. Det kan bero på att folkhögskolor är frivilliga, till skillnad från grundskola och gymnasium och att folkhögskolor ofta drivs av fristående stiftelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)