Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka aspekter är centrala för att samtalsmattan ska fungera som ett AKK- hjälpmedel? Hur fungerar samtalsmattan som ett AKK- hjälpmedel för eleven att uttrycka åsikter och känslor? Vilka strategier behöver man som samtalsledare? Hur fungerar samtalsmattan ur kommunikationssynpunkt vid utvärdering av skol- och elevarbeten. Teori Studiens teoretiska utgångspunkt var det sociokulturella perspektivet där språket och de kommunikativa processerna är centrala för lärande och utveckling. Vi tittade även med ett relationellt perspektiv på studien, där samspelet mellan personer är i fokus. Slutligen använde vi oss av samtalsanalys där fokus är på vad som händer i samspelet. Metod Studien utfördes på två skolor, varav en är grundsärskola och den andra grundsärskola /gymnasiesärskola. Metoden var en kvalitativ undersökning med videofilmning och transkribering av tal och kroppsspråk. Vid tolkning av datamaterialet använde vi oss av metoden samtalsanalys. Resultat I resultaten framgick att samtalsledaren hade en stor betydelse för hur samtalsmattan fungerade som AKK- stöd för eleven. Att eleverna hade inflytande och var delaktiga i samtalet uppmärksammade vi som betydelsefullt för metoden samtalsmattan som ett fungerande AKK- hjälpmedel. I resultaten framgick även att när det gällde förmågan att tolka bilder skiljde sig eleverna på de två skolorna åt. Eleverna på skola ett tolkade symbolerna på schemabilderna som till viss del var abstrakta och eleverna på skola två tolkade konkreta bilder. Vid kartläggande samtal med samtalsmattan fick barnen och ungdomarna en tydligare bild av sina åsikter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)