Konstruktionen av kön i djursånger för barn i förskolans kontext : Kritisk diskursanalys av sångtexter i förskolan ur ett genusvetenskapligt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Författare: Maria Lindh; [2017]

Nyckelord: Gender; sex; preschool; music; animal songs; Genus; kön; förskola; musik; djursånger;

Sammanfattning: I detta arbete har syftet varit att ta reda på hur förståelsen av kön konstrueras i förskolans kontext genom sångtexter. Jag gjorde valet att endast undersöka sånger som handlar om djur för att se vilka osynliga strukturer gällande kön som kan ligga bakom sångerna. Jag har använt mig av ett genusperspektiv för att synliggöra de normer som speglas genom sångerna. Genusperspektivet har även hjälpt mig som ett verktyg för att konkretisera hur dessa strukturer kan påverka oss människor. Detta är således en kvalitativ undersökning och bygger på en kritisk diskursanalys av ca 30 djursånger. I resultatet framkom det att flera av sångerna jag analyserat påverkas av olika stereotypa föreställningar av människor. Bland annat tittade jag på den rådande genusordningen och heteronormativiteten där jag även kunde finna empiriskt material som speglar queerperspektivet. De normativa strukturer som präglar vårt samhälle och i de sångtexter som jag analyserade kan ha en påverkan på den syn vi får av oss själva och andra människor i vår omgivning. Detta kan således påverka barns identitetsutveckling och barnets förståelse av sig själv gentemot sin omvärld utifrån barnets kön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)