Elevers erfarenheter av olika undervisningsstilar : En kvalitativ fallstudie om elevers erfarenheter av undervisningsstilar i idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur sex elever uppfattar sin undervisande lärares undervisningsstilar i idrott och hälsa. Studien fokuserar även på hur delaktiga eleverna får vara vid planering, genomförande och utvärdering av en lektion. I litteraturgenomgången har jag använt mig utav litteratur, forskning och Skolverket för att få en djupare bild av hur elevers erfarenheter ser ut av just undervisningsstilar. Jag har tagit utgångspunkt i Musska Mosstons elva olika undervisningsstilar. I denna kvalitativa fallstudie har semi-strukturerade intervjuer använts som metod för att forska kring undervisningsstilar. Sex intervjuer har genomförts med elever som går i årskurs nio. Det resultat som framkom genom studien var att reproduktiva undervisningsstilar är mest förekommande i planeringsstadiet. I genomförandefasen av en lektion är det mer produktiva stilar som blir framträdande samt att i utvärderingsfasen av en lektion så är det mer reproduktiva stilar som används för dessa elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)