What are the challenges of developing a marketplace for real-time data?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: I denna uppsats presenteras de problem och utmaningar som finns vid utvecklandet av en marknadsplats för realtidsdata. Några lösningar på dessa utmaningar är också föreslagna. Med realtidsdata menas data från olika typer av sensorer som tex termometrar och luftfuktighets sensorer. Dessa kan bli placerade på olika platser där någon kan finna ett använde för dem, efter att ha köpt ett dataset från marknadsplatsen. Sensorerna kan sättas upp och datan kan säljas från individuella säljare på marknadsplatsen.Detta ämne är viktigt pga den ökande populariteten av ett “smart” hem. En marknadsplats för realtidsdata används för en “smart” stad, vilket är en naturlig fortsättning av det smarta hemmet. Men det är just nu i ett tidigt stadie och ingen grundlig forskning har utförts på området. Marknadsplatsen används i den smarta staden för att hjälpa användarna få tillgång och använda de olika sensorerna och applikationerna i nätverket.Denna uppsats är en fallstudie på ett företag relaterat till utvecklandet av “Internet of Things” produkter som är i planeringsfasen för att utveckla en marknadsplats för realtidsdata. Enligt tillvägagångssättet för en fallstudie, två metoder för att undersöka ämnet används: intervjuer och en systematisk litteraturstudie. Fyra intervjuer utförs på företaget, på några av de anställda, om de olika målen med den kommande marknadsplatsen. Litteraturstudien utförs för att få en bakgrund och kompletterande information om hur en marknadsplats för realtidsdata kan utvecklas. Dessa två jämförs sedan för att forma en slutsats.Flera olika områden hittades i både intervjuerna och i litteraturstudien, inklunderande tillit, privacy, interoperabilitet och användbarhet. Dessa är presenterade i slutsatsen i denna uppsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)