Tillgänglighetsanpassning av entréer vid Högskolan i Gävle : För personer med nedsatt orienteringsförmåga

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för bygg- energi- och miljöteknik

Sammanfattning: Från en tidigare studie angående tillgängligheten vid Högskolan i Gävle för personermed rörelsehinder rekommenderades det att en liknande studie för personer med nedsattorienteringsförmåga borde göras. Syftet med denna studie är att undersöka omHögskolan i Gävles entréer är tillgänglighetsanpassade för personer med nedsattorienteringsförmåga. Inventeringen grundas från BBR:s kapitel om tillgänglighet ochdess allmänna råd. I studien inventeras tolv utvalda entréer på Högskolan i Gävle.Studien presenterar även ändringsförslag i form av ritningar för att visa hur entréernakan bli tillgänglighetsanpassade samt en kostnadskalkyl för ändringarna angående deutvalda entréerna. För att få en helhetsbild över problemen utfördes det även enlaboration samt en intervju med Gävle kommuns tillgänglighetssamordnare. Resultatetav studien visade att Högskolan i Gävles entréer har brister i tillgängligheten förpersoner med nedsatt orienteringsförmåga. Ett stort problem som upptäcktes varavsaknaden av skyltar vilket försvårar orienteringen på Högskolan i Gävles område. Detpåvisades även att kontrastmarkeringarna för skolans entréer var slitna, liksombristfällig belysning. Resultaten visar att Högskolan i Gävle behöver vissaförbättringsåtgärder för att få skolan tillgänglig för alla. Avgränsningar som gjorts istudien är att det är enbart de tolv största entréerna på skolan som undersökts och attsvårigheten att hitta testpersoner till laborationen medförde att den fick utföras av osssjälva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)