Kunskapsuniversalism inom kunskapsorganisation : Klassificering av idéhistorisk forskning i SAB och DDK

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Ida Larsson; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det övergripande syftet med denna uppsats är att exemplifiera hur klassificering i SAB och DDK bygger på att kategorisera dokument efter specifika ämnen och därigenom försvårar organiseringen av dokument som utgår från olika perspektiv. För att påvisa detta undersöks spridningen av idé- och lärdomshistoriska avhandlingar i dessa system. Idé- och lärdomshistoria valdes ut som exempel p.g.a. att metoden inom ämnet utgår från att anamma olika typer av analysperspektiv på blandade ämnen/teman. Därför befinner sig också disciplinen inom ett tvärvetenskapligt forskningsfält, vilket försvårar klassificeringen av dessa verk och ökar spridningen i klassificeringssystemen. I slutändan kan detta leda till att den som söker efter dokumenten får svårt att hitta dessa.Empiriskt dokumenterades alla DDK-koder för samtliga 239 idé- och lärdomshistoriska avhandlingar som publicerats fram till år 2013 i databasen LIBRIS. Därefter kartlades ämnets huvudsakliga placering inom de tio huvudklasserna och jämfördes med placeringen av ämnet i SAB. Eftersom de flesta poster maskingenererats mellan SAB och DDK, under konverteringen från den förstnämnda på landets bibliotek, försvåras analysen av den mänskliga intellektuella klassificeringen och därför gjordes det ytterligare ett urval: de 17 avhandlingar som klassificerats av en bibliotekarie i både SAB och DDK efter 2011 jämfördes och analyserades närmre. Förutom detta genomfördes en kompletterande intervju.En av uppsatsens viktigaste slutsatser är att DDK inte förbättrar synligheten av det idé- och lärdomshistoriska ämnet, med tanke på systemets utformning, där ett tema/ämne eftersöks istället för olika perspektiv. Men DDK försämrar inte heller synligheten, med tanke på ämnets spridning i SAB. En diskussion förs därefter om ämnesanalys och BIV-utbildningen med kontentan att de universella klassificeringssystemen, yrkesrollen och BIV-utbildningen bör utvecklas för att kunna inkludera kunskap som utgår från olika perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)