Kroppspositivismens påverkan på modeföretags storleksutbud : En kvalitativ studie om hur företag implementerar nya arbetssätt utifrån etiska strömningar på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studien är att se hur de etiska strömningarna påverkan modeföretags beslut om att utöka storlekarna och implementera större storlekar. Forskningsfrågorna är 1.  Av vilka anledningar väljer svenska modeföretag att utöka sitt storleksutbud med större storlekar? och 2. Vad har sociala medier och etiska strömningar för inverkan på legitimitetsskapande affärsbeslut?   Teoretiskt ramverk: Denna studie använder sociala medier, den kroppspositivistiska rörelsen och konsekvenser av negativ publicitet som teoretisk bakgrund. Studien är även baserad på viktiga begrepp från institutionell teori; legitimitet, decoupling och mimetic isomorphism. Metod: Denna studie är baserad på en kvalitativ forskningsmetod  med hjälp av intervjuer hos två svenska modeföretag. De anställda som blev intervjuade hade alla roller som antingen varit involverade i beslutet om att utöka storlekar eller som har påverkats av det.   Resultat: Resultaten av studien visar att den kroppspositivistiska rörelsen har haft en inverkan på de studerade företagens beslut att utvidga deras storlek. Andra orsaker som hittades var att undvika negativ publicitet samt skapa legitimitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)