"Strategisk handlingsplan i matematik" : Ett aktionsforskningsprojekt med fokus på dokumentation av SUM-elever inom vuxenutbildningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Författare: Kristina Wiberg; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Elever vid vuxenutbildningen har rätt till stöd i form av extra anpassningar. Däremot finns det inga krav på dokumentation i form åtgärdsprogram. Hur arbetar man inom vuxenutbildningen med de elever som är i behov av utökat stöd i matematik? Avsikten med studien är att undersöka hur man kan fånga upp och dokumentera arbetet med elever i behov av utökat stöd i matematik vid vuxenutbildningen.   För att uppnå studiens syfte valdes aktionsforskning som metod och teori. Intervjuer, diskussioner och reflektion tillsammans med de undervisande lärarna har legat till grund för den cykliska processen och analysen enligt Kurt Lewins teori. I aktionerna utarbetades en strategisk handlingsplan, vilken slutligen bestod av elevenkäter, intervjuguide samt användandet av matematisk kartläggning. Utifrån det gjordes en strukturerad dokumentation av arbetet med extra anpassningar. Det utarbetade arbetssättet möjliggjorde för lärare, men även för rektor, att få en överblick av det arbete som görs och det gav förutsättningar att kunna följa upp och utvärdera arbetet med extra anpassningar. Därav kan den strategiska handlingsplanen ses som en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet vid vuxenutbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)