Compassion mind training i grupp: Kan träning i medkänsla minska fördomsfullhet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka om Compassion mind training (CMT) i gruppformat ger ökad medkänsla till andra, minskad fördomsfullhet, ökad empati, ökad psykologisk flexibilitet och ökad självmedkänsla. Den framtagna CMT-interventionen fokuserade framför allt på att träna medkänsla till andra. Även effekten av CMT gällande ingruppsidentifikation undersöktes. Studien var en pilot inom ett större forskningsprojekt med fokus på interventioner för att motverka och förebygga fördomsfullhet och diskriminering i en organisatorisk kontext. Upplägget för studien var en randomiserad matchad kontroll- och experimentgrupp med för- och eftermätning, där 33 deltagare fullföljde hela studien. Kontrollinterventionen bestod av en föreläsning om fördomsfullhet och diskriminering. Resultatet visade en signifikant ökning av medkänsla till andra, empati och ingruppssidentifikation hos experimentgruppen jämfört med kontrollgruppen. Resultatet visade även en tendens att psykologisk flexibilitet ökar i experimentgruppen i jämförelse med kontrollgruppen. Detta indikerar att CMT är ett användbart verktyg i arbetet mot fördomsfullhet och diskriminering och för att skapa ett jämlikt, icke-dömande och öppet arbetsklimat inom organisationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)