En diamant eller oslipad sten? - Employer branding: om företagsimage och attraktionskraft

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hälsa och arbetsliv

Sammanfattning: Ett av syftena med studien var att undersöka skillnader i Ingenjörsstuderande respektive Anställdas uppfattning om Lantmäteriets image som arbetsgivare. Det andra syftet med studien var att se om det förelåg skillnader i uppfattning av en Ideal arbetsgivares image och Lantmäteriets image som arbetsgivare. Studien genomfördes med stöd av en enkätundersökning med Ingenjörsstuderande och Anställda vid Lantmäteriakademin som deltagare. Totalt deltog 102 personer i studien; 55 Ingenjörsstuderande och 47 Anställda. Mätinstrumentet var Employer Attractiveness Scale (EmpAt). Studiens ena huvudresultat visade fyra skillnader i uppfattning om den Ideala arbetsgivarens image och Lantmäteriets image som arbetsgivare gällande dimensionerna Social, Utveckling, Intresse och Ekonomi. Det andra huvudresultatet visade en skillnad i uppfattning av Lantmäteriets image som arbetsgivare mellan grupperna Ingenjörsstuderande och Anställda gällande Social dimension.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)