Interventioner vid diagnostiserad dyskalkyli

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur interventioner vid diagnostiserad dyskalkyli kan utformas av speciallärare på gymnasienivå. Datainsamlingen utgick från semistrukturerade intervjuer och metodansatsen var fenomenografisk till upplägget. Studien visar både på likheter och skillnader avseende de interventioner som tas upp av speciallärarna, vilkas förståelse för relevanta begrepp och fenomen har olika komplexitetsgrad och djup. Även synen på Skolverkets direktiv innefattar olika tolkningar hos speciallärarna, vilket får konsekvenser för hur deras undervisning utformas i ett inkluderingsperspektiv. De interventioner som används av speciallärarna har till stor del stöd i aktuell forskningslitteratur och kan förstås utifrån sociokulturell teori. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)