Humor och trovärdighet bland svenska NGO:s. En kvalitativ studie över Unicefs, Röda Korsets och SOS Barnbyars kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Författare: Vendela Tenor; [2019]

Nyckelord: Humor; trovärdighet; NGO; retorik;

Sammanfattning: Syftet med studien är att studera hur humor och trovärdighet samspelar i svenska ickestatliga organisationers kommunikation. Detta studeras genom en retorisk metod med hjälpav appellformerna ethos, pathos och logos, humorteorierna om överlägsen, inkongruentoch förlösande humor samt deras retoriska funktioner. Även trovärdighetsteorin och dessbegrepp expertis och pålitlighet används. I metoden används en retorisk disposition somutvecklats med begreppen som är specifika för studien. Materialet består av en reklamfilmfrån Unicef, en reklamaffisch från Röda Korset och en radioreklam från SOS Barnbyar. Istudien visar det sig att humor kan förstärka andra retoriska funktioner i texten, bidra tillden övertygande kraften samt skapa situationer för identitetsskapande processer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)