FÖREKOMSTEN AV HÖRSELNEDSÄTTNING BLAND VUXNA ELEVER PÅ SFI I ALINGSÅS

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syfte: Denna studie syftar till att undersöka förekomsten av hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär hos vuxna nyanlända samt få en uppfattning om hur de själva upplever sin egen hörsel. Forskningsmetod: Kvantitativ, deskriptiv tvärsnittsstudie. Samtliga elever som fanns på plats på svenska för invandrare (SFI) i Alingsås under två dagar tillfrågades om deltagande i studien. Studiepopulationen bestod av 41 individer i åldrarna 20–59, medelålder 37. Screeningaudiometri kombinerades med enkätfrågor. Deskriptiv data sammanställdes, bivariata logistiska regressionsanalyser och en multipel logistisk regressionsanalys utfördes utifrån sammanställd data. Resultat: Prevalensen av hörselnedsättning hos gruppen nyanlända studerande i Alingsås var 59%. Olika hörsel-­ och öronrelaterade besvär som förekom hos studiegruppen under det senaste året var tinnitus (37%), ljudkänslighet (22%), yrsel (17%) och öronproblem (12%). Hereditet angavs av 12% och 37% av deltagarna hade varit bullerexponerade. Majoriteten >51% upplevde inga besvär gällande den självupplevda hörseln. Ingen i studiepopulationen använde hörapparat. Konklusion: Denna studie visade att hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär var vanligt bland SFI-­elever. Då en god hörsel är av vikt i utbildning i allmänhet och i synnerhet vid inlärning av ett andraspråk, skulle det vara positivt att utföra hörselscreening i SFI mer regelbundet, så att rätt insatser kan sättas in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)