Program för digitala prov : Och hur programmet möter kraven som ställs när det används i gymnasieskolan

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Under de senaste två årtionden har det blivit en drastisk ökning av privat ägda laptops. Detta har öppnat för nya möjligheter som bring your own device (BYOD) digitala prov i skolan. Men med detta blir nedlåsning av datorn inför digitalt prov ännu viktigare. Undersökningar har gjorts gällande elevernas uppfattning kring digitala provsystem samt deras åsikter om digitala prov i allmänhet. Andra arbeten har gjorts gällande hur digitala provsystem fungerar tekniskt men samtidigt finns det artiklar som visar hur viktig lärarnas åsikter är. Därför kommer detta arbete definiera kraven som de krav som lärare har för att undersöka deras perspektiv, inte på det digitala prov eller provsystem som andra arbeten utan på nedlåsningsprogrammet för datorn vilket bidrar med information i ett nytt perspektiv. Detta görs genom insamling av enkäter från lärarna på en gymnasieskola för att definiera krav. Dessa krav ställs sedan mot vanligt använda nedlåsningsprogram för att svara på hur de klarar av de krav som lärare har. Resultatet av detta visar att nedlåsningsprogrammen inte uppfyller alla krav som lärarna ställer. Dock vid undersökning av de krav som underkändes bedöms nedlåsningsprogrammen leva upp till en majoritet av lärarnas krav då anpassade lösningar och vikten av olika krav disskuteras. Detta ger ett positivt betyg för nedlåsningsprogrammen och ger uppmaning till lärare att gå över till digitala prov utan att oroa sig för nedlåsningen av datorerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)