Empati i undervisningen – En kvalitativ studie i hur läraren kan arbeta med empati i skolans undervisning.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med vårt arbete har varit att ta reda på hur läraren kan arbete med empati i klassrummet.Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 94 ska arbetet med värdegrundengenomstyra all undervisningen i skolan. Lpo 94 säger dock inget om hur arbetet medvärdegrunden ska gå till i praktiken, utan detta är upp till läraren att själv tolka.Med utgångspunkt i tidigare forskning och teorier har vi kommit fram till att empati innebär attleva sig in i en annan människas perspektiv och känna med denne. En utgångspunkt för arbetetmed empati i klassrummet är den empatiska läraren. Blir eleverna bemötta med empati, är detstörre sannolikhet att de också visar empati för andra.I den tidigare forskningen har vi kunnat urskilja tre teorier kring hur individen utvecklar empati.Dessa är: Empati som en social och inlärd förmåga, empati som en känslomässig och medföddförmåga och empati som utvecklas inom individen och i samspel med omgivningen. Vi harutifrån detta tagit fram pedagogsiska modeller och program för att arbete med empati iklassrummet. Slutligen har vi kommit fram till att övningarna och samtalen i de modeller ochprogram vi tagit fram bygger på att eleverna ska kunna ta den andres perspektiv. För att förståden andre måste individen kunna förstå sig själv och sina egna känslor. Övningarna och samtalengår även ut på att eleverna får dela med sig av sina känslor och upplevelser och man kommersåledes åt elevernas inre känsloliv. Vår slutsats är att skolan är en social miljö och att eleverna ien socialkontext kan få en ökad förståelse både för sig själva och för andra personer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)