Tutorials. En ny källa till kunskap? - om Internetbaserad undervisning ur ett elevperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Författare: Peter Kalander; [2010-01-07]

Nyckelord: rörlig bild; fenomenologi; sociokulturellt perspektiv;

Sammanfattning: Syfte Denna uppsats syftar till att undersöka hur gymnasieelever lär med tutorials. Genom att intervjua elever om deras tutorialanvänding hoppas jag kunna så ett frö för att pedagoger ska hitta infallsvinklar till att använda sig av denna lärandeform i sin egen undervisning. Undersökningen riktar sig även till att titta på om det finns några fallgropar och vilka förebyggande åtgärder som eventuellt kan göras vid tutorialanvändning och inlärning. Metod Studien är kvalitativ med en abduktiv ansats. Den pedagogiska litteraturen har främst hämtats från områden som rör lärande i grupp och hur personer tolkar olika fenomen. Fenomenologisk och sociokulturell forskning har därför fått stå som grund till resultatet i undersökningen. Den empiriska delen av undersökningen har sin grund i intervjuer med informanter som läser på gymnasieprogram med inslag av digital bildbehandling. Resultat Resultatet visar att elevens syn på tutorials förändras med tiden. Från att bara vara en mall att följa stegvis till en identisk produkt, förändrar eleven med tiden sin syn på tutorials till att istället bli ett verktyg och en guide för att uppnå personliga resultat. Informanterna belyser även vikten av att kunna ha en pedagog att rådfråga och diskutera med ifall problem uppstår. Som det ser ut i skrivande stund är tutorialanvänding något som till stora delar är förpassat utanför gymnasieskolans miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)