Datorstött lärande i matematikundervisningen : En studie om hur elever på yrkesförberedande program använder pedagogisk programvara i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Författare: Monica Svensson; [2006]

Nyckelord: datorstöd; matematik; yrkesprogram; gymnasium;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka hur elever i åk 1 på El- respektive Industriprogrammen på gymnasiet använder sig av ett datorstöd på kursen Matematik A, och att ta reda på vilken typ av kategori program som eleverna utnyttjar mest. Undersökningen genomfördes med hjälp av dels en enkät av hela undersökningsgruppen, dels elevintervjuer av ett urval av gruppen. Resultatet på undersökningen visar att eleverna inte använde datorstödet under lärprocessen i speciellt stor omfattning. Datorstödet användes framför allt under de ordinarie matematiklektionerna och den typ av funktion som användes mest frekvent var av en typ som starkt bidrog till ett ytligt och kortsiktigt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)