Vem utspelar sig The War for Talent egentligen för? : En kritisk diskursanalys av konstruktionerna av millennials och av begreppet talang
Sammanfattning: Faktumet att den föregående generationens arbetskraft pensioneras och blir substituerad av den nya millennials-generationen har lett till att företag upplever en förlust av ackumulerad kunskap och expertis. Denna förändring av arbetskraft är särskilt oroande för Professional Service Firms, eftersom deras främsta tillgång är deras medarbetare och expertisen kopplade till dem. Problematiken har gett upphov till The War for Talent. The War for Talent vill belysa den rådande problematiken som Professional Service Firms möter med att hitta medarbetare med adekvat och marknadsrelevant kunskap. Därför har behovet av strategier om hur man attraherar, rekryterar och behåller talanger lett till uppkomsten av forskningsområdet Talent Management. Trots områdets popularitet inom näringslivet finns det brister i vetenskapliga förankrade teorier och definitioner. Uppsatsen har därför som syfte att bidra till forskningsområdet genom att undersöka hur definitionen av talang konstrueras av svenska Professional Service Firms. Detta genomförs genom att analysera kopplingarna som finns mellan konstruktionen av millennialsgenerationen och begreppet talang. Metodologin inspireras av den kritiska diskursanalysens principer. Det empiriska materialet som har använts är hämtat från Deloittes, EY, KPMG och PwC webbplatser. Resultatet visar att det råder olika konstruktioner och diskursordningar av millennials, vilket även påverkar konstruktionen av begreppet talang. Dessa skillnader kan leda till spänningar mellan företag och potentiella arbetstagare. Uppsatsen argumenterar därför för att diskursordningarna som råder kan påverka Talent Management-strategin och bör därför has i åtanke vid utvecklingen av denna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)