Volvo Ocean Race : En studie inom sponsring

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Johannes Åkesson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Problem Intresset för sport är omfattande i världen och med sporten kommer möjligheter för företag att kommunicera med marknaden. Dessa möjligheter innefattar sponsring. Företag väljer olika sponsringsobjekt, sätter upp mål och aktiverar sin sponsring. I dagsläget finns det dock alltför många företag som investerar i sponsring utan eftertanke till objektets karaktär eller potentiella målsättningar. Dessutom brukar företagen enbart utöva varumärkesexponering vid sportevenemang. Att stanna vid detta koncept är inte att föredra då sponsring kan användas till så mycket mer vilket kommer att framställas i uppsatsen. Syfte Att analysera Volvo Ocean Race med hjälp av teorierna sponsring och marknadskommunikation, att analysera sponsorernas målsättningar med Volvo Ocean Race och att utforska hur de aktiverar sina sponsringar, representerar syftet med uppsatsen. Metod Undersökningen har genomförts utifrån ett hermeneutiskt synsätt med hjälp av kvalitativa metoder. I uppsatsen genomförs telefonintervjuer med respondenter från tre olika företag involverade i Volvo Ocean Race. Även sekundärdata inhämtades och applicerades i den teoretiska referensramen. Resultat Seglingstävlingarna Volvo Ocean Race är en plattform för kommunikation, nätverksbyggande och marknadsföring. I och med seglingarna kan sponsorerna uppnå en positiv brand awareness, brand loyalty, brand image samt att personliga relationer kan etableras mellan företagen och målgruppen. Dessutom kan företagen använda sponsring internt i organisationen för att göra den mer konkurrenskraftig. När ett företag investerar i sponsring är det av stor betydelse att sponsringen utnyttjas maximalt och skapar resultat. Detta görs genom en utförlig integration i marknadskommunikationsmixen. Public Relations, reklam, sales promotions, personliga försäljning och intern marknadsföring kan alla utnyttjas av sponsring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)