RIDNING SOM AKTIVITET FÖR KVINNOR I ARBETSFÖR ÅLDER Den upplevda meningen med ridning som en fritidsaktivitet – en kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Bakgrund Ridning är idag Sveriges största kvinnodominerade idrott. Samtidigt lever många kvinnor med högkomplexa aktivitetsmönster vilket är en hälsorisk. Tidigare studier har visat att ridning och interaktion med hästar bidrar till både fysisk och psykisk hälsa hos personer med funktionsvariationer. Däremot finns det i nuläget ingen forskning om ridningens eventuella hälsofrämjande effekter för friska personer. Därav kommer denna studie att undersöka den upplevda meningen med ridning som fritidsaktivitet för kvinnor i arbetsför ålder. Syfte Syftet med studien är att beskriva den upplevda meningen med ridning som fritidsaktivitet för kvinnor i arbetsför ålder. Metod En kvalitativ intervjustudie med en induktiv ansats genomfördes med kvinnor i arbetsför ålder med ridning som fritidsaktivitet. Datainsamling har skett via semistrukturerade intervjuer. En kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim & Lundman har tillämpats. Resultat I resultatet framkom det övergripande temat meningsfullhet, samt tre kategorier: att vara social, rida för att hantera vardagen och en medveten närvaro. Kategorierna delades därefter in i sju underkategorier. Av resultatet framkom bland annat att ridningen bidrog till minskad stress, en upplevelse av att vara här och nu samt ett socialt sammanhang både med hästen och andra ryttare. Ev slutsats Studiens resultat tyder på att deltagarna upplever ridning som en meningsfull fritidsaktivitet. Genom analysen framkommer andra hälsofrämjande effekter än den fysiska motionen som ridningen bidrar till. Författarna har dragit slutsatsen att de upplevelser kvinnorna beskriver är tydligt hälsofrämjande. Det är dock viktigt att belysa att det behövs mer forskning inom området kring ridningens hälsofrämjande effekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)