Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Malin Henriksson Weberg; [2007]

Nyckelord: Språkutveckling; förskola; sagor; samling;

Sammanfattning: AbstractTitel: Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?Författare: Malin Cronvall WebergBakgrund:Den pedagogiska verksamheten skall genomföras så att den stimulerar och utmanar barnetsutveckling och lärande. Miljön skall vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamhetenskall främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta tillvara på och stärka barnetsintresse för att erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. (Lärarförbundet, 2002:30)Genom denna undersökning ämnar jag skapa en bredare och djupare kunskap kring hurpedagoger kan hjälpa barn i olika situationer att erövra språket på ett så enkelt och roligtsätt som möjligt. Som pedagog är det viktigt att tänka på att skapa situationer och miljöersom är intressanta och lärande för barnen. Dessa miljöer ska samtidigt vara meningsfullaoch språkutvecklande.Syfte: Mitt syfte med arbetet är att belysa och diskutera hur pedagoger kan hjälpa ochinspirera barnen att lära sig språk på ett spännande och roligt sätt. Särskilt fokus riktar jagpå hur litteratur används vid språkstimulering på förskolor. Enligt Arnqvist är språket denfärdighet som snabbast utvecklas under de år barnen är på förskolan. Barnen använderspråket för att kunna förmedla sina behov, känslor och attityder till omvärlden. Barnenberättar till exempel om de har ont eller är hungriga, de är även mycket intresserade av attberätta för sina föräldrar om vad de upplevt under dagen. I alla dessa situationer använderbarnet sitt språk för att kunna förmedla sitt budskap till omgivningen (Arnqvist, 1993:18).Därför tycker jag att det är viktigt att titta närmare på hur pedagoger arbetar med justspråkutveckling på förskolorna.Frågeställningar:Hur kan pedagoger stimulera och stärka barns språkutveckling?Hur används högläsning i förskolans verksamhet?Hur betraktas högläsning av pedagoger i förskolan?Teori: Det finns flera olika teorier om barns språkliga utveckling och exempel på dessa ärden ryske språkforskaren Lev Semjonovitj Vygotskijs och den schweiziske forskaren JeanPiaget, vilka utforskas i föreliggande examensarbete.4Metod och urval: Jag har valt att genomföra undersökningen med hjälp av observationerpå två olika förskolor där arbetet med litteraturläsning för barnen ser väldigt olika ut.Observationerna kompletteras även med intervjuer av de observerade pedagogerna.Resultat: De tankar jag hade tidigare kring vikten av att läsa för att kunna stimulera ochstärka barnens språkutveckling stämmer överens med de pedagoger jag intervjuat. Det haräven framkommit att det inte enbart är genom att läsa för barnen som barnen blir hjälptautan genom att ständigt prata med dem och sätta ord på saker som man gör tillsammans.Även musik och lek har framkommit att pedagogerna anser kan hjälpa barnen på derasspråkliga resa.Nyckelord: Språkutveckling, högläsning, förskolan, sagor

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)