Anpassningar och utmaningar i spanska i åk 7 : En studie på grupp- och individnivå ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Den svenska skolan har som mål att elever i unga år ska få möjligheten att lära sig minst två språk utöver sitt modersmål. Många elever är till en början nyfikna till att lära ett nytt språk, tex spanska i Åk 6, men i Åk 9 minskar intresset mycket, till exempel så får endast 66% av eleverna i spanska ett godkänt slutbetyg (Skolverket, 2014). Motivation sägs bland annat vara en faktor till att intresset minskar. Men även andra faktorer som brister med avseende på anpassningar sägs vara tänkbara orsaker. Enligt Skollagen ska lärare anpassa undervisningen till alla elever, men rapporter visar att många elever saknar stöd från lärare för att kunna gå kvar i sitt moderna språk. Syftet med min studie blir därför att få kunskap om vilken typ av anpassningar som används inom språkvalet i spanska i Åk 7 och vilka utmaningar lärare upplever med att anpassa undervisningen i spanska. En digital enkät har samlat in data från 19 lärare i spanska och resultatet, som erhållits genom en tematisk analys, visar på flera teman inom anpassningar och utmaningar. Resultaten visar på att lärare anpassar spanskan både på grupp- och individnivå på många olika sätt och att utmaningarna är stora. De främsta anpassningarna som framkommit i studien är vikten av lärarstöd och varierad undervisning och anpassade uppgifter och när det gäller utmaningar är motivationsproblematiken och tiden störst. Studien är gjord utifrån ett lärarperspektiv men framöver skulle forskning ur ett elevperspektiv vara intressant för att kunna se om lärare och elever upplever detsamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)