Digitala verktyg i förskolans undervisning : Rektorers syn på professionell undervisning med digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning Digitaliseringen inom svensk förskola utvecklas i en rasande fart vilket medför en ökad efterfrågan på digital kompetens hos pedagogerna. Flertalet studier visar att pedagoger efterfrågar stöd och kunskaper i hur de digitala verktygen kan användas i undervisningen. Man kan i förskolans styrdokument läsa att digitala verktyg ska användas i undervisningen på ett professionellt sätt. Det finns dock inte någon definition av vad ett professionellt sätt innebär. Rektorn står som ytterst ansvarig för utbildningens kvalitet samtidigt som Utbildningsdepartementet (2017) skriver att det därmed krävs att de själva besitter digital kompetens för att kunna leda och stötta pedagogerna i det digitala utvecklingsarbetet. Vi har därför valt att fördjupa oss mer i rektorers syn på användning av digitala verktyg i professionell undervisning. Syfte Studiens syfte är att undersöka hur rektorer upplever digital kompetens, hur de anser att pedagoger bör bedriva professionell undervisning och vad de anser är viktigt för att leda skolans digitaliseringsarbete. Metod Studien utgår från kvalitativa semistrukturerade självrapporter med fem yrkesverksamma rektorer från samma stad. Resultat Samtliga rektorer som medverkar i vår studie har olika erfarenhet av digitala verktyg i förskolans undervisning. Trots detta delar de upplevelsen av att besitta god digital kompetens. Rektorerna betonar vikten av att man som pedagog besitter goda kunskaper om digitala verktyg och att pedagoger ges möjligheter att lära av varandra i kollegiala sammanhang. De understryker vikten av löpande fortbildning för pedagogerna för att kunna leda en förskola framåt i digitaliseringen då detta är ett snabbt föränderligt område. Samtliga rektorer uttrycker att ett systematiskt arbetssätt med tydligt uppsatta mål är av betydelse i arbetet med digitala verktyg. Rektorernas digitala kunskap utmärks i användning med bland annat Ipads, datorer, projektorer, I-bots, olika appar, Osmo, mikroskops ägg, blue-bots och greenscreen. Rektorerna anser att man i en professionell undervisning med digitala verktyg bör använda dessa som kompletterande verktyg på ett naturligt sätt i all undervisning tillsammans med närvarande pedagoger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)