Litteraturkanon som verktyg för att skapa sammanhållning ­ en problematisering

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Olov Andersson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats problematiserar Folkpartiets förslag om införandet av en "En svensklitteraturkanon", obligatorisk läsning av särskilda verk, i kursplanerna i svenska på landetsgymnasieskolor. Problematiseringen utgår från frågor om vad förslaget går ut på, vilkaargument som tas i bruk av Folkpartiet, samt vilka problem som följer med argumentationen.Problematiseringen har oftast formen av en argumentationsanalys, i vilken tes, argumentoch premisser i Folkpartiets förslag presenteras och granskas. En undersökning avlitteraturkanon presenteras också, i vilken olika syn på vad kanon samt kanonbildning ärkommer till uttryck. Vidare rymmer uppsatsen en diskussion av relationen mellan förslagetoch synen på lärande. Det material författaren använt är debattartiklar, litteraturteoretiskaverk och artiklar, samt litteratur om pedagogik och didaktik. Resultatet av arbetet är ensammanställning av Folkpartiets argument, vilka premisser som följer med argumenten,samt en granskning av argumentens hållbarhet och relevans. En didaktisk aspekt finnsockså med, i form av en koppling mellan förslaget och lärarrollen, samt en analys av vilkenlärandeteori som kommer till uttryck i Folkpartiets förslag. Resultatet är således ensammanfattning av vad man måste acceptera, i termer av argument och premisser, för att detska vara rimligt att ställa sig bakom förslaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)