Att skapa lärdom! – En studie kring tre pedagogers syn på estetisk ämnesintegration Kursansvarig institution: Högskolan för design och konsthantverk

Detta är en C-uppsats från

Författare: Ylva Davidsson; [2011]

Nyckelord: Estetiska läroprocesser; skapande; fantasi; kreati;

Sammanfattning: Detta är en studie som vill lyfta och medvetandegöra den estetiska ämnesintegrationen i skolan. Mitt syfte meddenna studie är att åskådliggöra lärares syn på estetiska läroprocesser i skolan. Studien syftar vidare till attundersöka om elevens läroprocess blir mer meningsfull då de estetiska läroprocesserna integreras i den övrigaundervisningen. Mina frågeställningar, tänkta att belysa nyss nämnda syfte, är följande: Vilka tankar har lärarekring skapande verksamhet och estetiska läroprocesser? Hur integreras de skapande ämnena i skolansundervisning? Kan lärandet gynnas i undervisningen då estetiska läroprocesser integreras? Vilka skillnader,angående integreringen av skapande ämnen, finns det i en årskurs1, årskurs 5 och i en fritidsverksamhet? Jaghar i syfte att besvara studiens frågeställningar valt att använda mig av en kvalitativ undersökningsmetod där jagintervjuat och observerat två lärare och en fritidspedagog. I min resultatredovisning analyserar och diskuterar jagmitt empiriska material med hjälp av relevant litteratur och forskning. Jag har i min undersökning kommit framtill att det finns två olika sätt att se på en skapande ämnesintegration. En omedveten lärare anser att lärandet skervid sidan av den estetiska ämnesintegrationen. En medveten lärare, däremot, anser att lärandet sker via denestetiska ämnesintegrationen. Jag vill därför med denna studie medvetandegöra lärare om de fördelar en estetiskämnesintegration kan resulterar i då den genomförs på rätt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)