Det är roligt att läsa men inte för tidigt på morgonen : Litteraturanvändning i förskolan ur ett pedagogiskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Vi har valt att undersöka hur några pedagoger beskriver att de förhåller sig till och använder sig av litteratur i sin verksamhet. Varför vi valde att fördjupa oss i detta ämne grundar sig i ett personligt intresse hos oss. Då läroplanen står inför en kommande revidering (Läroplan för förskolan, Lpfö18) där det implementeras nya uppdrag betonas vikten av att läsa högt i förskolan. Därför anser vi att det är relevant att undersöka området litteraturanvändning. För att kunna undersöka ämnet valde vi att använda oss av kvalitativa intervjuer som metod. Vi intervjuade två arbetslag där två förskollärare från var sitt arbetslag deltog. Intervjuerna skedde med en veckas mellanrum och oberoende av varandra. De deltagande arbetslagen arbetar på samma förskola i mellersta Sverige. Förskolan informerade vid det första intervjutillfället att de stod inför en kommande litteraturprofilering, vilket vi inte var medvetna om vid första kontakten. Detta gjorde att våra förberedda intervjufrågor inte syftade på litteraturprofileringen men det visade sig att det öppnade upp för intressanta synvinklar i studien. I studiens resultat framkommer enligt pedagogernas beskrivning att den aktuella förskoleverksamheten tack vare den pågående litteraturprofileringen fått en ökad samverkan och gemenskap. De beskriver att de själva fått en ökad medvetenhet kring syftet med att använda litteratur i undervisningen. Det tema som påbörjats i samband med litteraturprofileringen har efter den korta tid de arbetat med det visat sig ha en positiv inverkan på barngrupperna och väckt nyfikenhet hos barnen. Pedagogerna beskriver i intervjuerna att de har en god samverkan med det närliggande biblioteket och att de går på besök dit regelbundet. Enligt arbetslagens utsagor via de intervjuade pedagogerna beskriver de användningen av litteratur som att det sker både spontant och planerat. Det ena arbetslaget beskriver att de inte använder litteratur i den utsträckning som de önskade då beroende på olika faktorer. Dessa faktorer är att de har för lite tid, för stor barngrupp samt för lite resurser. I resultatet framkommer hur arbetslagen på olika sätt presenterar litteraturen och gör den tillgänglig för barnen. Förhållningssättet kring litteraturen beskriver arbetslagen som att de är medvetna om att det är de som påverkar klimatet kring böcker. Pedagogerna beskriver att de är medvetna om att de skapar förutsättningar för att barnen ska använda sig av litteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)