Introduktion av nyanställd personal : – en empirisk undersökning om hur två förvaltningar inom en kommun genomför introduktion av nyanställd personal

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur introduktion av nyanställd personal genomförs på två förvaltningar inom en kommun. Undersökningen syftar även till att ta del av de nyanställdas upplevelser av sin introduktion. För att uppnå syftet har undersökningens utgångspunkt varit att besvara frågeställningarna: Hur ser förvaltningarnas introduktion av nyanställd personal ut? samt hur har de nyanställda på förvaltningarna upplevt sin introduktion? Genom kvalitativ metod har material samlats in med hjälp av intervjuer, observation och dokumentanalys. Intervjupersonerna bestod av en introduktionsansvarig samt tre nyanställda på vardera förvaltning och sammanlagt har åtta intervjuer genomförts. Observationen genomfördes under en introduktionsdag som anordnades av kommunen och dokumentanalys gjordes på förvaltningarnas dokument om introduktion av nyanställd personal.     Enligt förvaltningarna är introduktion av nyanställd personal viktig för att ge den nyanställde en helhetsbild av kommunen och den aktuella förvaltningens verksamhet samt för att förstå sin del i dess sammanhang. Vidare menar de introduktionsansvariga att det är viktigt att den nyanställde känner sig hemma på arbetsplatsen för att kunna utföra ett bra arbete. De nyanställda anser att förvaltningarnas introduktion av nyanställd personal fungerar bra men det framkommer en del bristande områden som skulle kunna förbättras för att förvaltningarna ska lyckas ännu bättre med sin introduktion av nyanställd personal. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)