Personlig integritet i gymnasieskolan : En analys av gymnasieelevers integritetsmedvetenhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Detta arbete syftar att undersöka vilken kunskap svenska gymnasieelever besitter gällande de kanske mest förekommande avtalen i vardagen; sekretesspolicy och användarvillkor. Vidare undersöks till vilken grad dessa elever är medvetna om personlig integritet, vilket mäts genom att undersöka elevernas användning och förståelse av några av de idag vanligare integritetsstärkande verktygen som finns. Datainsamling har utförts genom en enkätundersökning med respondenter i åldrarna 15–21 år. Teoretiskt stöd har även hämtats i litteraturen för att dra slutsatser. Resultatet visar på bristande kunskap om ovannämnda avtal, samt en brist på kunskap gällande integritetsstärkande verktyg. Detta visar således på en kunskapsbrist hos svenska gymnasieelever gällande personlig integritet vid användning av nätverksbaserade applikationer och tjänster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)