Glädjerättningen i grundskolan : En jämförelse mellan fristående och kommunala skolors betygsinflation

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats avser att besvara frågeställningen om det förekommer någon skillnad i betygsinflation mellan fristående och kommunala grundskolor. Frågan besvaras genom att jämföra resultat på PISA-tester med nationella prov och slutbetyg. Datan är hämtad från OECD:s och Skolverkets databaser och den metod som används för att jämföra informationen från de två databaserna är coarsened exact matching. Resultaten visar att det förekommer ett statistiskt signifikant samband mellan typ av huvudman och avvikelser i betygspoäng i ämnet svenska, där fristående skolor avviker mer än kommunala skolor. Inget signifikant samband råder för matematik. Det går inte att utesluta att avvikelserna beror på andra faktorer än betygsinflation såsom skillnader i vad de olika resultatmåtten avser att fånga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)