Min kropp är mitt visitkort : en kvalitativ studie om vilka faktorer som har en väsentlig betydelse för viktminskning.
Sammanfattning: Hälsa och motion har alltmer blivit ett central begrepp i dagens samhälle. I mediala debatter matas människor ständigt om hur man ska träna rätt, och vad man ska äta för att förbättra sin hälsa. En avsevärd del av befolkningen i samhället försöker leva upp till medias representation av kroppen, vilket fortsättningsvis leder till en norm i samhället som alla ska leva efter. Forskning har visat att överviktiga individer upplever utanförskap i samhället på grund av att de inte uppfyller medias kriterier för kroppens utseende. Mot bakgrund av detta var syftet med föreliggande studie, att undersöka om, överviktiga väljer att gå ner i vikt på grund av media. Som metod valdes en kvalitativ design med semistrukturerade intervjuer. Sex deltagare ingick i studien och alla var mellan 19 och 30 år. Analysen som tillämpades för den här studien var en kombination av teoristyrd- empiristyrd tematiskt analys. I analysen framträdde två huvudteman med vardera subtema: (1) Yttre motivation; media och sociala attityder (2) Inre motivation; Self-efficacy, intresse och hälsa/utseende. Resultatet visade att en kombination med media och sociala attityder var en bidragande faktor till viktnedgång. Den yttre motivationen var alltså en avgörande faktor för deltagarna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)