Dikotiska tester : Ett normalmaterial för elever i årskurs 1-4 i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Hälsoakademin

Sammanfattning: Bakgrund: Dikotiska tester kan användas som del i testbatteriet för utredning av hörseluppfattningsstörning (APD, eng. auditory processing disorder) samt vid differentialdiagnostisering. I Sverige har dikotiska tester använts i studier där försökspersonerna varit 11 år eller äldre. Utanför Sverige har studier dock gjorts på barn från 5 år och uppåt. Syfte: Syftet med denna undersökning var att ta fram ett normalmaterial avseende dikotiska tester för elever i årskurs 1, 2, 3 respektive 4 i grundskolan. Metod: Dikotiska tester har utförts vid två grundskolor, på totalt 53 elever i årskurs 1-4. Testmaterialet bestod av siffror, stavelser samt meningar, vilket rapporterats med riktad rapportering. Siffror och stavelser har även återgivits med fri rapportering. Resultat: Generellt fick majoriteten flest rätt på höger öra. Störst skillnad i resultat sågs mellan årskurs 1 och 4. En tendens till minskad lateraliseringseffekt kunde ses med ökad ålder.   Slutsatser: Då lateraliseringsindex visade positivt värde hos årskurserna 1, 2 och 4, vid deltesten med stavelser och meningar, kunde slutsatsen dras att majoriteten av dessa barn uppvisade right-ear-advantage (REA).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)