Handlingsplan som ett skolutvecklingsverktyg : Tre professioners erfarenheter av att arbeta med en handlingsplan för den tidiga språk-läs- och skrivutvecklingen

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka tre skolutvecklingsprofessioners erfarenheter av att arbeta med en handlingsplan gällande elevers måluppfyllelse i den tidiga språk- läs- och skrivutvecklingen. Informanterna som ingår i studien är två specialpedagoger, två speciallärare och två förstelärare, vilka arbetar på fyra olika skolenheter inom samma kommun. En handlingsplan i den tidiga språk- läs- och skrivutvecklingen ingår i skolenheternas systematiska kvalitetsarbete och är en del i det gemensamma skolutvecklingsarbetet. Det här är en kvalitativ studie där metoden för att samla in empirin har varit semi–strukturerade intervjuer. Den teoretiska angöringen har varit det sociokulturella perspektivet tillsammans med sensemaking, vilket har varit ett stöd för att synliggöra informanternas arbete med att så långt som möjligt skapa en gemensam förståelse för en handlingsplan. Resultatet i denna studie visade att en handlingsplan har betydelse för att tidigt upptäcka och genomföra insatser på individ, grupp och organisationsnivå. Samtliga informanter belyste vikten av skolledarnas stöd för att ge legitimitet till sitt arbete med handlingsplanen. Ett ytterligare resultat är betydelsen av lärarens professionella bedömning av att hela elevens skolsituation ses tillsammans med screeningarnas mätresultat. Ett oväntat resultat som framkom var betydelsen av det gemensamma arbetet i en skolkultur, vilken präglades av att se på sig själva som ett vi, ett vi som arbetar tillsammans med handlingsplanens olika delar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)