Vilka möjligheter och vilken problematik skapar IKT för svenskämnet? Ett pedagogperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningDagens samhälle blir allt mer digitaliserat och det svenska språket har fått nya uttrycksmedel isamband med detta. Att svara på ett sms, googla eller göra en statusuppdatering på diversesociala medier är något som människor i de flesta åldrar på ett eller annat sätt kommer ikontakt med. Att studera vad pedagoger ser för möjligheter med informations- ochkommunikationsteknik (IKT) i svenskundervisningen för tidiga åldrar men även gå in påproblematiken kring detta är något som känns relevant i dagens lärarklimat. Defrågeställningar som har ställts är:  Vilka fördelar kan pedagogerna se med IKT-användningen i svenskundervisningen?  Vad finns det för problematik med IKT-användning i svenskundervisningen enligt pedagogerna?  Hur upplever pedagogerna att IKT har förändrat deras arbetssätt?  Hur tror pedagogerna att IKT kommer forma framtidens svenskundervisning?Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av samtalsintervjuer. Urvalsgruppenbestår av pedagoger som arbetar aktivt med IKT i sin undervisning vars intervjuer vi speladein med en ljudupptagningsapplikation. Pedagogerna som deltog i undersökningen hade engemensam uppfattning om att IKT gynnar undervisningen inom svenskämnet. Digitalaverktyg underlättade pedagogerna och elevernas arbete, samt öppnade upp en variation avarbetssätt, vilket kan förbättra det individuella lärandet. Något som betonades var vikten av attha ett syfte med sin undervisning, men även att fokus mer måste falla på de källkritiskaaspekterna av lärandet än innan.IKT är idag en stor del av dagens kultur, att vara medveten om vilka fördelar som kan finnas,men även den problematik som kan uppstå är grundläggande för dagens läraryrke. Dennaundersökning har påvisat att skolan har genomgått en förändring när det kommerförhållningssättet kring IKT, att inte följa med i utvecklingen kan göra mer skada än nytta. Detraditionella undervisningsmomenten ska integreras med de digitala verktygen för att kunnage eleverna möjlighet till lärande som de har rätt till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)