SKILLNADER OCH LIKHETER BETRÄFFANDE IDROTTSFÖRENINGSAKTIVA 65+ OCH 6–8 ÅRIGA SKOLBARNS FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL FYSISKAKTIVITET
Sammanfattning: Det finns både skillnader och likheter mellan barn och äldres förhållningssätt tillfysisk aktivitet. Flertalet studier visar att fysisk aktivitet som en del i vardagslivet ärviktigt redan i ung ålder för att bibehålla en fysisk såväl som psykiskt god ochbalanserad hälsa livet ut. Föreliggande studie är av kvalitativ deskriptiv karaktär ochhandlar om att öka kunskap och förståelse om vilken roll FA har för 6–8 årigaskolbarn och idrottsföreningsaktiva personer 65 +, samt hur förhållningsättet till detskiljer de båda grupperna åt. Datainsamlingen baserades på femfokusgruppsintervjuer med idrottsföreningsaktiva 65+ och skolbarn 6–8 år. Empirisktmaterial analyserades utifrån en hermeneutisk ansats som vetenskapsteoretiskutgångspunkt. Resultatet visar att det finns skillnader och likheter mellan de bådagrupperna, vilket delvis ligger grundat i en åldersmässig erfarenhet och intresse(smak), men också utifrån vilka socioekonomiska skillnader och likheter sompåverkar resurstillgänglighet och möjligheter att utöva fysisk aktivitet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)