En inkluderande och tillgänglig utomhusmiljö : för alla barn i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studie är att undersöka hur en likvärdig utbildning tolkas och tar form i förskolan utomhusmiljöer av förskollärare och rektorer. Semistrukturerade intervjuer har använts som datainsamlingsmetod och med den valda kvalitativa approachen eftersöks ett djup och förståelse över olika typer av sociala kontexter och områden. Som teoretisk utgångspunkt och redskap för tolkning av det insamlade materialet har sociokulturella perspektiv och Specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell använts. Intervjumaterialet – förskollärare och rektorers tolkning av likvärdig utbildning i utomhusmiljön – har analyserats i relation till tillgänglighets-modellen: den fysiska-, den pedagogiska- och den sociala miljön. Studiens resultat visar att det finns en del hinder i förskolans organisation som begränsar möjligheterna att lyckas med en likvärdig och inkluderande utbildning. Studiens slutsats är det finns olika typer av kompetens och kunskap i området, men det handlar om att kunna utveckla dessa till en samsyn för att lyckas med uppdraget om en likvärdig utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)