Träna, träna, träna - tiden räcker inte till : En studie om lärares uppfattningar om läsläxa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares uppfattningar om arbetet med fenomenet läsläxa. Studien grundade sig i den teoretiska utgångspunkten fenomenografi och de didaktiska frågorna vad, hur, varför och villkor. Studien grundar sig i följande fyra frågeställningar: Vad uttrycker lärare är innehållet i läsläxan? Hur uttrycker lärare att de arbetar med läsläxan? Vad uttrycker lärare för syfte med läsläxan? Vad uttrycker lärare att de tar hänsyn till med avseende på elevers olika villkor i arbetet med läsläxan? För att samla in data genomfördes sex kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar i årskurserna 1-3 och använder sig av läsläxa i undervisningen. Den insamlade datan analyserades sedan tematiskt.   Resultatet visar att lärarna i studien uppfattar att läsläxan ger eleverna möjlighet att träna på avkodning och läsförståelse för att öva upp sitt läsflyt. Arbetet med läsläxan startade med en lektion i skolan innan den skickades hem och att den avslutades i skolan efter att den varit hemma. Varför lärarna har valt att använda sig av läsläxa var till stor del på grund av tidsbrist, de uppgav att tiden i skolan inte räckte till för att läsa så mycket som eleverna behöver läsa för att bli goda läsare. Avslutningsvis visar resultatet att det är språkliga förutsättningar, kunskapsmässiga förutsättningar och elevers hemförhållanden som är de villkor lärarna uppger att de tar hänsyn till i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)