Livssituationen för föräldrar till barn med funktionsnedsättning under Covid-19-pandemin : En kvalitativ studie med fokus på föräldrars upplevelser och interaktion med olika samhällsorgan

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Covid-19-pandemin har påverkat hela samhället och inskränkningar har varit tvunget att göras för alla medborgare. Restriktioner kring sociala kontakter har förändrat livssituationen för individer med särskilda behov av assistans och vårdinsatser, som exempelvis för barn som har funktionshinder och deras familjer. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur föräldrar till barn med funktionsnedsättning har upplevt sin livssituation och de gällande restriktionerna under den pågående Covid-19-pandemin, i relation till olika samhällsorgan såsom habilitering, sjukvård och skola. Metod: Studien är en kvalitativ intervjustudie som bygger på data från sju föräldrar. Materialet har analyserats med tematisk analys. Resultat: Viktiga aspekter som framkommer ur denna studie är faktorer som minskad eller inställd assistans/avlastning och vård samt att föräldrarna ofta behövt ha barnen hemma från skola och förskola, vilket upplevts som påfrestande. Föräldrarna har upplevt sjukhus och korttidsboenden säkrare att besöka eftersom de anser att de har anpassat sig bra efter restriktionerna, skolmiljön har inte känts lika säker då skolan inte upplevs förebygga smittorisk lika bra. Digitala lösningar har ersatt många fysiska träffar, vilket föräldrarna överlag upplevt fungera bra samt önskar mer av i fortsättningen. Slutsats: Föräldrar till barn med funktionsnedsättning har levt med hög press under Covid-19-pandemin, de har tappat en stor del av de avlastande verksamheterna vilken ger dem utrymme till bland annat ett eget arbetsliv och återhämtning i vardagen. Digitaliserade möten och undervisning har varit av stor vikt under perioden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)