Elevers utveckling och svårigheter i subtraktion : En systematisk litteraturstudie

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Av svenska elever är det 12 procent som inte uppnår de grundläggande kunskapskraven inom matematik när det går i årskurs 6. Syftet med den systematiska litteraturstudie är att undersöka om och i så fall vilka svårigheter som finns inom området subtraktion hos elever i mellanstadiet och hur lärare kan ge elever progression i sin kunskapsutveckling av subtraktion utifrån tidigare forskning. Den tidigare forskningen består av 10 vetenskapliga publikationer. Publikationerna har analyserats och tolkats med hjälp av en innehållsanalys som utgår från tre kategoriseringsfrågor, svårigheter inom subtraktion, hur lärare kan ge progression. De teoretiska perspektiv och ramverk som synliggörs i publikationerna framgår. Resultatet visar att det finns olika teoretiska perspektiv, det sociokulturella perspektivet, det kognitiva perspektivet och variationsteorin. I publikationerna hittas ett ramverk concrete-representataional-abstract (CRA). De svårigheter som lyfts fram i resultatet är att elever har svårt med positionssystemet, uträkningsstrategier, olika typer av uppgifter samt relationen mellan addition och subtraktion. Resultatet visar flera olika sätt som lärare kan ge elever progression i sin kunskapsutveckling inom subtraktion bland annat med hjälp av konkret material, hur lärare lägger upp sin undervisning samt olika strategier som kan användas. Slutsatsen av studien visar att det finns flera olika svårigheter inom subtraktion och olika sätt för lärare att ge elever progression för att svårigheterna inom subtraktion ska minska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)