Lära om och lära nytt Erfarenheter av att använda kontinuerlig och intermittent glukosmätning och hur det inverkar på egenvård hos vuxna med typ 1 diabetes.

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: Kontinuerlig och intermittent glukosmätning har visat sig effektivt för att sänka glukosnivåer hos personer med typ 1 diabetes vilket är avgörande för att minska risken för kort- och långsiktiga komplikationer. Det är otillräckligt studerat vilka erfarenheter patienten har av att använda behandlingen och hur det kan inverka på patientens dagliga liv. Syfte: Syftet är att beskriva erfarenheter av att använda kontinuerlig och intermittent glukosmätning samt hur det inverkar på egenvård hos vuxna med typ 1 diabetes. Metod: En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Tio vuxna personer med typ 1 diabetes med erfarenhet av att använda kontinuerlig och/eller intermittent glukosmätning intervjuades. Resultat: Resultatet visar sig i två kategorier med tillhörande subkategorier: Nyorientering med fyra subkategorier: Trygghetsskapande, Medvetandegörande, Ständiga kvalificerade överväganden, Motivationsstärkande, och Kontrollfrämjande med två subkategorier: Flexibilitet samt Ökad självkännedom. Tillsammans bildas det övergripande temat: Lära om och lära nytt. Slutsats: De erfarenheter som informanterna beskriver i sina berättelser kan sammanfattas med att de lär känna sig och sin kropp på nytt. Att vara medveten och ha kunskap om hur blodsockret reagerar i olika situationer kan vara energikrävande men ger på sikt trygghet och kontroll vilket ger en helt annan möjlighet att leva med diabetes. Diabetesvården och diabetessjuksköterskan behöver vara rustad för att stödja patienter i denna process samt vara följsam till patientens förutsättningar och mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)