Metodik för analys och förbättring av företags mål

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Sammanfattning: Inledning: För företags lönsamhet och konkurrenskraft är upprättandet av bra övergripande och operativa mål viktigt. De flesta företag saknar dock viktiga mål i verksamheten och det har inte påträffats någon metodik för analys och förbättring av företags övergripande och operativa mål. Studiens syfte är att ta fram en metodik för analys och förbättring av företags utformning av övergripande och operativa mål. Metod: En fallstudie med ett abduktivt tillvägagångssätt har tillämpats i studien. För att besvara studiens syfte och frågeställningar gjordes en litteraturgenomgång och empirisk insamling under studiens tidsperiod. Litteraturgenomgången formade den teoretiska referensramen och den empiriska datainsamlingen kartlagde en nulägesbild över fallföretaget, empirin bestod av 16 semistrukturerade intervjuer samt 5 observationer. En analys av den teori och empiri som samlats in ligger till grund för den metodik som utformades. Metodiken: Den framtagna metodiken består av tre faser, nuläge, analys och förbättringsförslag. Inledningsvis ska insamling av hur det ser ut idag på företaget ske. Därefter analyseras vad som kan förbättras med hänsyn till betydelsefulla faktorer så som: om det finns multidimensionella övergripande mål, om det finns ett samband mellan övergripande och operativa mål, samt om människan har tagits i beaktande vid utformandet av mål och mätningar. Slutligen ges förbättringsförslag till företaget grundat i utförd analys. Slutsats: Studiens teoretiska bidrag är den framtagna metodiken samt väsentliga aspekter inom metodiken. Det praktiska bidraget till Företaget AB är en unik rapport, vars konkreta förbättringsförslag presenteras i ett skiljt kapitel. För att utvärdera metodikens användbarhet och nyttan med fortsatta metodikstudier, så behöver metodiken tillämpas och utvärderas på ett eller flera företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)