De mjuka färdigheternas påverkan i utbildningen inom företagsekonomi : En kvalitativ studie om svenska lärosäten

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Mjuka färdigheter har blivit alltmer eftertraktade av arbetsgivare och det har påvisats en brist av dessa bland universitetsstudenter. Studien ämnar därav att undersöka hur mjuka färdigheter har påverkat den svenska utbildningen inom företagsekonomi samt undersöka hur förändringen förväntas bli i framtiden. Syftet har mynnat ut ur den tidigare forskning som belyst att mjuka färdigheter är viktiga för anställningsbarheten för studenter. Kvalitativ metod valdes för att undersöka detta på ett djupare plan. I studien har individer från sju lärosäten med god kännedom om den företagsekonomiska utbildningen intervjuats. Resultaten tyder på att utbildningen har förändrats för att utveckla mjuka färdigheter, men visar också på att det finns en oenighet kring hur mycket näringslivet ska påverka utbildningens innehåll. Vidare visar studien att försök till att implementera mjuka färdigheter har gjorts, men att det finns svårigheter kring examinering och definiering av mjuka färdigheter. I framtiden tycks tekniska lösningar och Revisorsinspektionens förändrade krav vara faktorer som kan komma att förändra utbildningens innehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)