Madonna och Facebook som påverkande faktor till arbetsmotivation
Sammanfattning: Examensarbetets titel: Madonna och Facebook som påverkande faktor till arbetsmotivation. En fallstudie av Massive Entertainments strategiska HR-åtgärder. Seminariedatum: 2017-06-02 Ämne/kurs: FEKH19 Företagsekonomi: Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå Författare: Linnea Larsson, Jenny Ludvigsson, Christoffer Nilsson, Lydia Wretlind Handledare: Niklas Lars Hallberg Nyckelord: Arbetsmotivation, Strategisk HR-åtgärd, Generationer Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka huruvida generationstillhörighet hos anställda på arbetsplatser påverkar relationen mellan en strategisk HR-åtgärd och arbetsmotivation. Då befintlig forskning är begränsad inom området med generationstillhörighet ämnade vi till att bidra med ny kunskap inom ämnet. Metod: Studien genomfördes genom en kvalitativ fallstudie på Massive Entertainment. Empiriska data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med respondenter från Generation X och Y. Dataanalysen genomfördes genom kodning av förstanivå- och andranivåkategorier som därefter analyserades och presenterades. Teoretiskt perspektiv: Studien har grundat sig i Tampoes (1994) fyra nyckelmotivatorer: Personlig utveckling, Operationell självständighet, Uppdragsförverkligande och Pengar. Dessa fyra har kopplats ihop med Delery och Dotys (1996) sju nyckelrutiner för det universella perspektivet av HR-strategier för att kunna koppla ihop arbetsmotivation och strategiska HRåtgärder. Detta ramverk har sedan kompletterats med de teoretiska begreppen generationer (Noble & Schewe 2003), strategiska HR-åtgärder (Wright & McMahan 1992: 298) och arbetsmotivation (Näswall, Hellgren och Sverke 2008). Empiri: Studiens fallföretag, Massive Entertainment växer kraftigt och har gjort det under de senaste åren. I ett företag som växer är det viktigt att lyckas hålla anställda motiverade för att inte lämna företaget. Massive Entertainment har därför genomfört ett antal strategiska HRåtgärder för att motivera de anställda till att behålla dem inom företaget och för att trivas bättre på arbetsplatsen. Resultat: Studien visar att arbetsmotivationen överlag har ökat efter genomförande av den strategiska HR-åtgärden men studien påvisar inte hur generationstillhörighet kan påverka sambandet mellan en strategisk HR-åtgärd och arbetsmotivation.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)