PÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisning

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11. Teori: Studien utgår från narrativ teori och metod, vilket innebär att samla in och analysera skriftliga eller muntliga berättelser och som kan användas såväl vid textanalyser, observationstillfällen och vid intervjutillfällen. Metod: I studien har jag följt tre pedagoger och genomfört fyra observationer i deras ordinarie undervisning, som en icke deltagande observatör. Studien innefattar även en fokusgruppdiskussion med pedagogerna kring deras tolkning av gällande styrdokument för studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen i grundskolan. För insamling av empiri har observationsprotokoll samt anekdotkort använts. Resultat: Resultatet visar att pedagogerna har ett stort praktiskt yrkeskunnande kring tolkning av styrdokumentens riktlinjer för studie- och yrkesvägledning inom ramen för ordinarie undervisning. Pedagogerna uppvisade både kreativitet och tydlighet i formerna för hur studie- och yrkesvägledningen kommer till uttryck, i både planering och genomförande av ordinarie ämnesundervisning och ett språk för detta blev synligt. Resultatet visar också att pedagogernas praktiska yrkeskunnande är själva nyckeln till detta språk - de besitter fokusbegreppen. Genom att använda en studie- och yrkesvägledare som forskare och översättare mellan skolprofessionernas språk, kan kommunikationsglappet överbryggas genom att skapa en gemensam språkmanual, en ny didaktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)