Hjälp, mitt anseende är i fara : En studie om hur influencers hanterar potentiella anseende-kriser

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: Att företag använder sig av influencers i sin marknadsföring blir allt vanligare. Influencers är populära för dess trovärdighet och unika relation till följarna. Men deras trovärdighet är också deras svaghet, då misstag och kritik riskerar att påverka en influencers anseende till det negativa. Det saknas dock forskning om hur influencers bör agera när de väl utsätts för kritik eller drabbas av en kris då majoriteten av forskningen utgår ifrån ett organisationsperspektiv. Syftet med studien är därför att undersöka hur influencers genom sin kommunikation hanterar situationer och händelser som riskerar att påverka deras anseende, exempelvis en potentiell kris. Studien är en beskrivande fallstudie som ser närmare på 19 influencers som i olika sammanhang drabbats av en kris eller kritiserats och granskats både i traditionell och sociala medier på olika sätt. Undersökningen grundar sig i teorier om kriskommunikation och reputation management.    Metod och material: Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys av 19 stycken influencers kommunikation i sociala medier. Materialet består av instragram-inlägg, instagram-stories, blogginlägg, tidningsartiklar och youtube-videos Huvudresultat: Resultatet visade att sättet influencers kommunicerar i samband med kriser och kritik skiljer sig mellan olika personer. Influencers använder sig av kris-kommunikationsstrategier men utan ett tydligt tillvägagångssätt. Att behålla relationen till följarna framstår som viktigare än att matcha strategin till upplevd kris.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)