Penningtvätt : Lagen & revisorn

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Bakgrund: Penningtvätt har under de senaste åren ökat och fått mycket uppmärksamhet. Nya lagar och regleringar med syfte att förebygga och bekämpa penningtvätt har tagits fram. För att uppnå målen har ett flertal organisationer skapats på nationell och international nivå. Flera tillsynsmyndigheter har fått uppdraget att medverka i bekämpning av penningtvätt. Syfte: Syftet med studien är att undersöka revisorns förhållnings- sätt till lagen om penningtvätt. Studien syftar även till att redogöra för revisorns ansvar gentemot penningtvättslagen samt framhålla vad begreppet kundkännedom innebär för revisorn i förhållande till lagen. Metod: För att uppnå studiens syfte har denna undersökning använt sig av den kvalitativa metoden. Intervjuformen som tillämpas är semi-strukturerad och studiens urval är ett icke-sannolikhetsurval. Undersökningens oberoende variabler är penningtvättslagen, revisorns ansvar och kundkännedom. Resultat: Studien visar att penningtvättslagen inte i någon större uträckning påverkat revisorns förhållningssätt. Gällande revisorns ansvar i förhållande till lagen anses lagen tämligen verkningslös ur ett brottsbekämpande perspektiv men kan ha positiv verkan ur ett brottsförebyggande syfte. Slutligen visar studien att ett effektivt sätt att motverka penningtvätt är att ha en god relation till klienten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)